Barbara Vos

Barbara (1970) kreeg van haar oma, een Twentse actrice die ze als kind mateloos bewonderde, te pas en te onpas te horen hoeveel ze op haar leek. En dus ging zij, na haar studie Kunst en Kunstbeleid, vol vertrouwen naar theaterschool De Trap. Ze was naar eigen zeggen een bijzonder slechte actrice (jammer genoeg), maar ze heeft veel geleerd over kwetsbaarheid en jezelf durven zijn, over de schoonheid van imperfectie en over de verbindende kracht van verhalen.

Tijdens het schrijven van de dagelijkse column Olijf en Peer voor het Parool ontdekte ze dat grote verhalen schuilen in kleine persoonlijke ervaringen en in alledaags gedoe. De kracht van het verhaal zit volgens haar in de kleine dingen, het tastbaar maken van iets ingewikkelds, in herkenning. Ook in het bedrijfsleven.

Dus ging ze aan de slag voor organisaties – van corporates tot start-ups – en hielp ze met het ontdekken, maken en delen van authentieke verhalen.

In 2008 stond ze aan het begin van Make Marketing Magic, een marketing agency voor ondernemers. Hierin gaf ze masterclasses en workshops storytelling en leerde ze zelf over wat goed leiderschap is (en wat niet), over het ontwikkelen van talent en het bouwen van sterke teams.

Maar bovenal leerde ze hoe belangrijk het is om te luisteren naar de verhalen van je mensen. Dat verandering daar begint; bij de ruimte om vol overgave en zonder kaders te horen wat er echt speelt en er wat mee te doen. Van storytelling naar storylistening dus.

In haar werk met leiders en teams faciliteert ze die ruimte en moedigt zij iedereen aan op te staan voor zijn of haar eigen verhaal en open te staan voor de verhalen van anderen.

Echte verhalen, van echte mensen, in organisaties die het echt anders willen doen. Daar doet Barbara het voor.